Ćwiczenia i zadania
W miarę konieczności i możliwości tutaj będą pojawiały się nowe zadania.
Mam nadzieję,
że wszystko będzie zrozumiałe,
a jeśli nie to piszcie na adres e-mail
ĆWICZYMY KAŻDEGO DNIA
00 > Nowe zadanie - już wkrótce
Starannie wykonujcie polecenia.
08 > Ćwiczenia na głoski
Wydrukuj odpowiednią kartę ćwiczeń i wykonaj polecenie (Barbara Czarnik, Mówię! Wierszyki i zabawy logopedyczne utrwalające prawidłową wymowę głosek sz, ż (rz), cz, dź, Wyd. Harmonia)
- ćwiczeniA na głoskę "sz"
- ćwiczenia na głoskę "ż"
- ćwiczenia na głoski "sz" oraz "cz"
- ćwiczenia na głoskę "cz"
- ćwiczenia na głoskę "dż"
07 > 16.04.2020 > Bajeczka pt. "Pranie"
Proszę przeczytać bajeczkę pt. "Pranie". W miarę możliwości dziecko może, ale nie musi wykonywać wszystkich ćwiczeń. Następnie proszę pociąć historyjkę obrazkową, wymieszać powstałe puzzle i poprosić by dziecko ułożyło obrazki w historyjkę obrazkową według właściwej kolejności i może ją pokolorować. W przypadku niemożliwości wydrukowania obrazka, można poprosić, by dziecko narysowało fragment opowiedzianej bajeczki. Pozdrawiam i życzę miłego dnia
Pan Języczek robi pranie (robimy „pralkę” – mocno wydymamy policzki). Otwiera pralkę (otwieramy szeroko usta) i wkłada do niej brudne ubrania (dotykamy językiem na przemian górnej wargi i górnych dziąseł). Następnie zamyka pralkę (zaciskamy mocno wargi), wsypuje proszek (ułożony na górnej wardze język wysuwamy do buzi, przesuwając nim po wardze, zębach i dziąsłach). dziąsłach już brudne rzeczy się piorą (wykonujemy językiem kółka w szeroko otwartej buzi). Gdy pranie się wypierze pan Języczek rozwiesza w ogrodzie linkę (przesuwamy czubek języka od jednego kącika ust do drugiego). Następnie strzepuje wyprane rzeczy (wykonując szybkie ruchy, próbujemy sięgnąć językiem do brody i do nosa) i wiesza je (otwierając szeroko buzie dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Gdy pranie wyschnie
czas je zdjąć (otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Na koniec pan Języczek prasuje czystą garderobę (przesuwamy językiem po podniebieniu, górnych dolnych zębach).
06 > Ćwiczenia języka:
Ćwicz spokojnie i pamiętaj o równomiernym oddechu.
• „Pychotka” - oblizywanie warg posmarowanych smakołykiem (usta szeroko otwarte). Oblizywanie zębów (ruch okrężny).
• „Wahadełko” - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg i zębów.
• „Cukierek” - udawanie ssania cukierka.
• „Pyszczek” - otwieranie i zamykanie zębów bez odrywania języka od podniebienia.
• „Ślimaczek” - wysuwanie języka do przodu, a następnie chowanie go w jamie ustnej (usta szeroko otwarte).
• „Koci grzbiet” - czubek języka opieramy o dolne zęby i unosimy środkową część języka do podniebienia.
• „Wesoła piosenka” - wymawianie sylab: la la la, lo lo lo, le le le .
• „Rurka” - zwijanie bocznych krawędzi języka do wewnątrz i dmuchanie przez „rurkę”.
• Kierowanie języka w kąciki ust (w prawo, w lewo) i do warg (do góry, na dół).
• „Liczenie zębów” - dotykanie czubkiem języka po kolei górnych i dolnych zębów (buzia szeroko otwarta).
• „Masaż” - wysuwanie i cofanie języka przez zwarte zęby (język przeciska się między nimi - masuje zęby).
• Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia.
• „Wędrowniczek” - przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych.
• Mlaskanie czubkiem języka, środkiem języka. Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
05 > Ćwiczenia warg:
Ćwicz powoli i dokładnie.
- Szerokie otwieranie i zamykanie ust.
- Wysuwanie warg do przodu (samogłoska u), rozchylanie warg (samogłoska e).
- Przesadne wymawianie samogłosek.
- „Całuski” - przesyłanie buziaczków.
- Trzymanie ołówka między nosem a wargą górną.
- „Grzebyk” - czesanie dolnymi zębami wargi górnej i górnymi zębami wargi dolnej.
- „Balonik” - nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza.
- Układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną.
- Zasłanianie dolną wargą dolnych zębów i górną górnych zębów.
- "Masaż” - nagryzanie górnymi zębami na dolną wargę i dolnymi na górną (masaż warg zębami).
- Dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu; gwizdanie, parskanie, cmokanie.
- Wymawianie samogłosek: iii - uuu, aaa - ooo.
04 > Zabawy usprawniające podniebienie:
Wytrwałe powtarzanie ćwiczeń przynosi efekty.
- „Gulgotanie” - płukanie gardła ciepłą wodą.
- „Siłacz” - przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki (wciąganie powietrza).
- „Dzióbek” - wciąganie policzków.
03 > Ćwiczenia oddechowe:
Nabierz powietrza i... do dzieła.
- Dmuchanie na wiatraczek.
- Zdmuchiwanie świecy z coraz większej odległości.
- Puszczanie baniek mydlanych.
- Poruszanie wydmuchiwanym powietrzem lekkich przedmiotów (piórko, watka, listek...).
- Wymawianie na wydechu samogłosek (jak najdłużej).
- „Mróz” - chuchanie na zmarznięte dłonie.
- „Chłodzenie zupy” - dmuchanie na gorącą zupę.
- „Balonik” - naśladowanie nadmuchiwania balona.
- „Pęknięty balon” - wypuszczanie powietrza z ust (długie sss).
- „Gwizdek” - gwizdanie na jednym wydechu.
- „Spacer po łące” - podchodzenie do kwiatków i wąchanie ich.
- „Śpiące lale” - oddychanie nosem (wdech i wydech nosem). Lale budzą się i ziewają (wdech i wydech ustami).
- „Zbieranie jagód” - przenoszenie papierowych jagód za pomocą słomki do koszyka (wdech przez słomkę, co powoduje zassanie się papierka do słomki, następnie wydech, co powoduje jego opuszczenie).
- „Wietrzyk” - dmuchanie na własną grzywkę.
- „ Wyliczanka” - liczenie na jednym wydechu.
02 > Ćwiczenia na rozruszanie przepony:
Śmiech - wesoły, beztroski, gwałtowny, cichy, lekki, tłumiony. Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- staruszki - he, he, he
- kobiety - ha, ha ha (wysoki)
- mężczyzny - ho, ho, ho (niski)
- dziewczynki - hi, hi, hi (piskliwy)
- chłopca - ha, ha, ha (wesoły, hałaśliwy).
01 > Zabawy słuchowe:
Zaproś kogoś do zabawy i zgaduj.
- „Co słyszę” - rozpoznawanie odgłosów z otoczenia, np. z ulicy, sąsiedniego pokoju.
- Uderzamy drewnianą pałeczką np. w szkło, żelazo, kamień, drewno. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie w jaki przedmiot stukamy.
- „Co się toczy?” - toczenie po podłodze piłki, kasztana, kamyka itp. Dziecko odgaduje, co toczymy.
- „Co ja robię?” - uderzanie o siebie: klockami, łyżeczkami, kamykami, łyżeczką w pustą szklankę; klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru.
- „Kto mnie woła?” - rozpoznawanie głosu mamy, taty, babci...
- Rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów, urządzeń itp.
- „Zabawa w chowanego” - szukanie ukrytego zegarka, dzwoniącego budzika, grającego radia itp.
- „Co słyszysz?” - wyróżnianie głosek i sylab na początku wyrazów (w nagłosie).
- „Co powiedziałam?” - odgadywanie słów wypowiadanych głoskami i sylabami, np. o-s-a (osa), d-o-m-e-k (domek), te-le-fon (telefon).
- „Zabawa w wyrazy” - mówienie wyrazów na daną głoskę, sylabę; np. o - oko, obraz, ba - balon, banan
> ćwiczenia i zadania
Starannie wykonujcie polecenia.
Literatura wykorzystana przy opracowywaniu ćwiczeń:
- Barbara Czarnik, Mówię! Wierszyki i zabawy logopedyczne utrwalające prawidłową wymowę głosek sz, ż (rz), cz, dź, Wyd. Harmonia.
- Anna Tońska-Mrowiec, JĘZYCZKOWE PRZYGODY I INNE BAJECZKI LOGOPEDYCZNE.
- Monika Kraszewska, Małymi kroczkami. Ćwiczenia grafomotoryczne, Wyd. WIR.